Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj na Jagodno o krok bliżej. Wiemy, jak mają krzyżować się tory

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj na Jagodno o krok bliżej. Wiemy, jak mają krzyżować się tory
fot. UM WrocławMiejsce przyszłego skrzyżowania linii kolejowej i tramwajowej
Jak informuje Wrocław, Ministerstwo Infrastruktury w końcu opublikowało rozporządzenie o skrzyżowaniu torów kolejowych i tramwajowych. Ma być to kolejny krok w kierunku budowy tramwaju na Jagodno.

Od 2019 roku Wrocław w kilkudziesięciu pismach prosił poprzednie Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i miejskim projektantom, jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Wiadomo było, że jest to technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje. Teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno. Ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Bo jak projektować, jeśli nie ma przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Od 3 lutego 2025 to się zmienia.

Pociągi zwolnią do 80 km/h

Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Ten kluczowy dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych we Wrocławiu.

Rozporządzenie jasno określa, jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe (prędkość szlakowa nie większa niż 120 km/h, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80 km/h, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów; w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni).

Dokładne wytyczne

Wrocław wielokrotnie apelował do władz centralnych o wprowadzenie stosownych przepisów, jednak dopiero wspólna wizyta premiera Donalda Tuska i prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka na Jagodnie oraz jednoznaczna deklaracja premiera, że zrobi wszystko, by „tramwaj na Jagodno pojechał”, znacząco przyspieszyły prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.

– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, w szczególności premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia – podkreśla prezydent Jacek Sutryk.

Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego.

Wrocław zbiera oferty. W tle porozumienie z Siechnicą

– Na decyzje ministerialne nie czekaliśmy z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące wykorzystaliśmy na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice – żeby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta. Tu warto przypomnieć, że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu – do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiaja, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym – czyli przy współudziale gminy Siechnica możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia – opisuje Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.

Tak więc teraz przed Wrocławiem uzupełnienie ogłoszenia przetargowego o te porozumienia i czekanie na oferty projektantów. Miasto ma nadzieję, że z formalnego punktu widzenia uda się utrzymać obecny termin 28 lutego br.

W połowie 2025 będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa na Jagodno, która potem zostanie uzupełniona o tory tramwajowe. Już teraz budowa Trasy Autobusowej zawiera elementy, które posłużą wybudowaniu torowiska (słupy trakcyjne, tramwajowa geometria przystanków, podbudowa pod torowisko).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław zabiera się za projekt tramwaju na Jagodno

Komunikacja

Wrocław pokazał skrzyżowanie torów dla tramwaju na Jagodno

Przestrzeń

Tramwaj na Jagodno. Ministerstwo zaprasza Wrocław do konsultacji

Komunikacja

Wrocław buduje trasę autobusową na Jagodno. Kiedyś może tramwaj

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław zabiera się za projekt tramwaju na Jagodno

Komunikacja

Wrocław pokazał skrzyżowanie torów dla tramwaju na Jagodno

Przestrzeń

Tramwaj na Jagodno. Ministerstwo zaprasza Wrocław do konsultacji

Komunikacja

Wrocław buduje trasę autobusową na Jagodno. Kiedyś może tramwaj

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5